BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, August 26, 2008

Kisah Si Penjual Keropok



Semalam sudah pun berlalu, tapi banyak perkara yang telah di lalui oleh diri Putera_Kelate. Kenangan semalam telah banyak membantu dan mengajar diri Putera_Kelate erti sebuah kehidupan. Semalam selepas pulang dari latihan badminton bersama geng KelateDotNet, Putera_Kelate bersama ahli komuniti lain merancang untuk melepaskan lelah di tempat biasa ( Mamak Spicey sebuah tempat makan yang agak popular di Bandar Kota Bharu).

Semasa sedang minum bersama rakan-rakan. Putera_Kelate dikejutkan dengan seorang abang yang datang memberi salam dan menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Putera_Kelate dan rakan-rakan. Terkejut juga pada peringkat awalnya.

Selepas bersalam, abang tersebut mengeluarkan barangan yang dibawanya, lalu diperkenalkan kepada Putera_Kelate dan rakan. Rupa-rupanya, Abang tersebut menjual keropok. Disini Putera_Kelate ingin berkongsi tetang perihal diri abang si penjual keropok tadi.

Walaupun beliau orang kurang upaya (OKU), kegigihan beliau menjualkan keropok demi mencari sesuap rezeki begitu menyentuh hati Putera_Kelate. Terdetik di fikiran Putera_Kelate keperitan yang dialami oleh abang si penjual keropok untuk mendapatkan sesuap rezeki buat menyara dirinya dan keluarga. Ketabahan dan ketekunan abang si penjual keropok boleh dijadikan contoh oleh kita semua sebagai orang yang sempurna demi mencari sesuap rezeki. Keadaan fizikal beliau, tidak pernah menghalang beliau, untuk mencari sesuap rezeki yang halal bagi menyara kehidupanya.

Begitulah, keperitan mencari sesuap rezeki untuk di suapkan kedalam mulut kita. Sebenarnya keperintan inilah yang banyak mengajar kita, supaya menghargai dan mensyukuri setiap titisan rezeki yang diberikan oleh Allah kepada kita. Jadi kita sebagai hambaNya perlulah berterima kasih diatas kurniaan rezeki tersebut.


bersambung lagi...




0 comments: