BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, August 30, 2008

Merdeka Oh Merdeka


Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah S.w.t, kerana dengan limpah kurniaNya, kita semua akan merayakan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara tercinta iatu Malaysia yang ke- 51 pada 31 Ogos 2008 bersamaan dengan 29 Rejab 1429.




Penambahan usia negara kita ini seharusnya tidak melupakan, kita kepada jasa dan pengorbanan pejuang-pejuang kemerdekaan yang terdahulu. Kerana merekalah yang telah bertungkus-lumus berkorban demi memerdekakan tanah air yang tercinta dari belenggu penjajah. Tanpa perjuangan dan kesedaran dari mereka, mungkin kita tidak akan berada seperti hari ini.



Sebagaimana yang kita ketahui, hampir 300 tahun, tanah air kita dijajah oleh kuasa asing. Antara kuasa asing yang pernah menjadikan tanah air kita sebagai jajahan takluk mereka ialah bermula dari British, Belanda, dan Jepun. Ketiga-tiga negara penjajah ini, telah meninggalkan 1001 rasa kepada penduduk tanah air kita.




Bila kita kenang kembali, sejarah sorotan kemerdekaan, kita pasti akan terkenang jasa dan pergorbanan tokoh perjuangan kemerdekaan seperti Tunku Abdul Rahman, Dato' Onn Jaafar, Leftenan Adnan dan ramai lagi tokoh perjuangan lain yang dianggap pejuang sejati oleh pihak British. Namun begitu, kita tidak boleh melupakan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang berhaluan kiri seperti Ibrahim Hj Yaakub (PakSako), Ahmad Bostaman, Yusuf Hj Ishak dan ramai lagi pejuang bangsa yang telah dilahirkan.



Ini kerana merekalah yang mula-mula meniup semanagat kebangkitan melawan penjajah melalui tulisan dan karya agung yang berjaya menyatupadukan penduduk Tanah Melayu untuk bangkit menentang penjajah.



Bertitik tolak dari merekalah, lahirnya semangat Nasionalisme dikalangan rakyat tempatan untuk bangkit melawan penjajah. Maka Lahirlah pejuang-pejuang kebangsaan seperti Dato Onn, Tunku Abdul Rahman dan beberapa orang pejuang lain yang meneruskan perjuangan memerdekakan Tanah Melayu dari belenggu penjajahan.




Mereka menuruskan kesinambungan semagat perjuangan yang telah dimulakan oleh Pahlawan melayu terdahulu seperti Tok janggut, Mat Kilau, Tok Gajah, Dol Saiq, Abdul Rahman Limbong dan ramai lagi tokoh perjuangan Melayu yang lain.


Dalam pada itu, golongan agama atau juga kita tidak boleh lupakan. Mereka juga banyak membantu menerapkan semanagat perjuangan dikalangan masyarakat. Antara tokoh yang terlibat menggerakkan semangat ini ialah Tok Kenali, Dr. Burhanuddin el-Helmy dan ramai lagi tokoh umalak tersohor dari seluruh tanah air yang terlibat dalam perjuangan kemerdekaan.


Oleh itu, kita semua perlu berterima kasih kepada pejuang-pejuang dahulu, kerana telah bersusah payah membebaskan tanah air kita dari terus jajah oleh orang asing. Tanpa perjuangan dari mereka, mungkin kita tidak akan berada dalam keadaan seperti sekarang.


Kita juga perlu menanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana telah menganugerahkan satu nikmat yang tidak ternilai bagi seluruh warga rakyat Malaysia iaitu nikmat KEMERDEKAAN.


Syukur Alhamdulillah...


"Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Yang Ke 51- Perpaduan Teras Kejayaan"







0 comments: