BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, July 15, 2008

Gambar Ini Di Rakam Oleh Penulis Kita Berada di
Persada Sg.Besi, Selangor Darul Ehsan


Tepat jam 11 pagi, aku telah selamat sampai ke tanah tumpah darahku Kelantan Darul Naim. Penat rasanya di berada dalam perjalanan yang hamper memakan masa 7 jam. Namun aku tetap gagahkan diri ini untuk ku coretkan sekeping catatan yang cukup berharga untuk di kongsi bersama teman di blogku.

Tepat jam 9 malam pada 14 Julai 2008, aku bersama teman-temanku, telah mengikuti rombongan Agensi Anti Dadah Kebangsaan Cawangan Kelantan (AADK) ke Selangor. Sebaik sahaja menaikki bas, aku dan rombongan telah diberikan taklimat berkaitan dengan tentatif program. Walaupun kali pertama bersama mereka, ternyata aku tidak kekok untuk masuk dalam kumpulan mereka. Mungkin antara aku dan rakan-rakanku mempunyai sedikit kejelekitan yang membolehkan aku dan rakanku berada dalam kumpulan mereka.

Sepanjang perjalanan, hatiku berasa berdebar-debar, kerana aku belum pernah lagi melalui jalan Kuala Krai-Gua Musang- Kuala Lumpur. Maklumlah ini merupakan kali pertama aku melalui jalan tersebut. Sepanjang perjalanan aku dihidangkan dengan kabus malam dan suasana gelap yang agak sunyi. Namun begitu, aku sempat melihat keagungan ciptaan yang masa esa sepanjang perjalanan tersebut, Walaupun di luar tingkap bus disaluti cahaya yang gelap.

Tepat jam 12 malam, aku bersama rombongan telah berhenti di sebuah tempat makan untuk menjamu selera. Aku sempat menjamah sepingan nasik lemak burung puyuh bersama dengan sekeping roti tempayang @ roti nan. Maklumlah sebaik sahaja turun dari rumah, aku tak sempat nak menjamah makanan.

Jam 6.00 pagi pagi aku bersama rombongan selamat sampai di gombak. Aku dan rombongan sempat menunaikkan solat subuh berjemaah di Masjid Jamek Gombak. Suasana pagi yang dingin telah mengingatkan aku kenangan semasa belajar di universiti. Terkejut aku melihat aktiviti qiraah masjid yang begitu padat dengan segala macam program agama. Ini mengingatkan aku tentang suasana di kelantan. Nampaknya pihak masjid disitu, begitu menitik beratkan soal agama dalam kehidupan merea serta masyarakat sekitarnya.

Selesai solat subuh berjemaah, aku dan rombongan sempat menjamah sarapan pagi untuk mengisi perut yang kosong. Tepat jam 7.00 pagi, aku dan rombongan telah berlotak ke Persada sungai besi sebagai memenuhi acara rasmi bersama AADK. Sepanjang perjalanan aku dihidangkan dengan suasana kesibukan kotaMalaysia. Suasana jalan raya begitu sesak memberikan gambaran jelas kepada ku erti kesibukkan sebuah Bandar yang besar. metropolitan yang menjadi mercu tanda kemegahan

Tepat jam 8.00 pagi aku dan rombongan telah selamat sampai ke Persada. Sebaik sampai aku dan teman-temanku tertanya-tanya apakan itu PERSADA. PERSADA adalah singkatan kepada “Pemulihan Rakan Sekelompok Amalan Daya Juang Abadi”. Persada merupakan sebuah tempat pemulihan dadah di bawah AADK. PERSADA telah ditubuhkan pada 1989. Pusat ini beroperasi sebagai sebuah Pusat Jagaan Lanjutan. Seterusnya dinaik taraf sebagai pusat serenti.

Sepanjang berada di PERSADA, aku dapat mempelajari ilmu baru iaitu “Terapi Kekeluargaan”. Kaedah ini digunakan untuk mendidik dan merawat bekas-bekas penagih yang telah di masukkan disini. Berada di PERSADA, banyak juga pengalaman baru yang akau dapat, satunya ialah cara hidup penagih dadah yang ditempatkan sini, suasa persekitaran dan aktiviti pelatih dan banyak lagi. Pelbagi gelagat dan gaya aku perhatikan dikalangan penagih. Antara yang gelagat pelatih di PERSADA yang sempat aku lihat ialah “Aku Penagih Bangsawan, “Aku Kaki Tidur”. Itu adalah sebagian rencah dan gelagat yang sempat aku rakamkan sepanjang berasa disini.

Cuma yang menyedihkan diriku ialah, rata-rata pelatih yang berada disini ialah mereka yang terdiri dari saudara se ugama dan sebangsa denganku iaitu Islam dan bangsa Melayu. Alangkah sedihnya hatiku bila melihat nasib anak bansaku dan saudara seugama dengan terlibat dengan najis dadah. “ Ya Allah, lingungilah hambamu dari berbuat perkara yang engkau tegah dan mengheretku kearah kemurkaanmu... amin ya Allah”

Rasanya sampai disini sahaja sempatku coretkan, sebuah catatan penglaman yang boleh aku kongsikan bersama teman-temanku. Semoga ianya menjadi renungan kita bersama. Yang baik itu dating dari Allah, dan yang buruk itu, adalah kelemahan diriku sendiri”. Tidak rugi rasanya aku ikut rombongan ini.

Nukilan Ikhlas…..

Putera_Kelate

0 comments: