BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, September 1, 2008

Memori Berpuasa Di Perantauan

Assalamualaikum…

Alhamdulillah, selaut kesyukuran Putera_Kelate panjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi kerana dengan limpah izin dan kurnia-Nya masih lagi berikan kesempatan untuk bertemu lagi dengan bulan yang penuh rahmat bagi seluruh umat Islam. Hari ini tanggal 1 September 2008 bersamaan dengan 1 Ramadhan 1429, merupakan hari pertama kita semua berpuasa. Pasti pelbagai cabaran dan dugaan yang kita akan tempuhi sepanjang sebulan menjalankan ibadat ini, untuk memenuhi tuntutan kita sebagai hamba Allah.

Bagi Putera_Kelate, setiap kali tiba bulan Ramadhan, pasti akan mengamit atau mengembalikan memori masa lalu yang cukup indah untuk dikongsikan bersama pembaca. Dikesempatan Ramadhan kali ini, Putera_Kelate ingin berkongsi pengalaman berpuasa di perantauan semasa, Putera_Kelate menuntut di universiti. Satu pengalaman yang cukup menarik, dan tidak mungkin akan dilupakan sepanjang hidup Putera_Kelate.

Sepanjang menutut di Universti Utara Malaysia (UUM), Putera_Kelate telah diberikan peluang untuk merasa nikmat berpuasa di perantauan, dimana pengalaman baru yang belum pernah dirasai oleh Putera_Kelate sebelum ini. Banyak catatan menarik suka dan duka telah dirakamkan sepanjang berada di perantauan dan pengalam berpuasa sebagai seorang mahasiswa.

Pengalaman yang tidak mungkin akan dilupakan oleh Putera_Kelate sepanjang berpuasa sebagai seorang perantau ialah semasa Putera_Kelate, menuntut ditahun ke-2. Ramadhan di tahun ke-2, bergelar mahasiswa banyak memberikan pengalaman dan pengjaran buat Putera_Kelate, erti keperitan sebuah kehidupan, persahabatan dan macam-macam lagi pengalaman baru. Kedatangan Ramadhan, di tahun itu, disambut ketika semua pelajar bertungkus lumus dan membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan akhir. Banyakkan satu pengalaman baru yang terpaksa ditempuhi.

Antara pengalaman baru yang boleh dikongsi bersama ialah, pengalaman menyediakan juadah untuk bersahur beramai-ramai. Satu pengalaman baru yang dikutip oleh Putera_Kelate sepanjang bergelar Mahasiswa. Barulah Putera_Kelate tahu betapa susah menyediakan juadah untuk bersahur, kalau dirumah bagun terus boleh makan, sebab semuanya telah disediakan oleh mak, tapi bila berada diperantauan semuanya kita kena lakukan sendiri. Inilah antara cabaran yang terpaksa di tempuh oleh Putera_Kelate.

Kenangan yang paling sukar untuk dilupakan Putera_Kelate ialah terpaksa menyediakan juadah berhasur untuk 10 orang makan. Susah jugak untuk berbuat demikian. Tapi bantuan rakan-rakanlah yang banyak membantu dalam meringakan beban ini. Menu utama masakan kami ialah kari dalam tin dan sardin beserta dengan telur. Hari-hari kami menghadap makanan tersebut. Tapi apa boleh buat itu jer rezeki kami, bukan untuk mengeluh tapi sekadar untuk berkongsi pengalaman suka dan duka sebagai seorang pelajar.

Makan makanan yang samalah yang telah menyebabkan, kami semua sakit perut selama seminggu, tapi tak per, kami buat tak tahu jer. Banyakkanlah tengah-tengah jawab exam final perut memulas, tapi kami tetap teruskan perjuangan di dewan peperiksaan. Bukan sorang yang kena, tapi semua yang makan makanan tersebut, terkena tempiasnya. Kadang-kadang bila terkenang kembali manis juga pengalaman tersebut. Namun begitu, kami masih lagi diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian tersebut…

Cerita ini akan bersambung pada coretan yang akan datang.

0 comments: