BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, September 22, 2008

Hakikat Sebuah Cinta II



“Sayang kasihku abadi cintamu mekar dihati ini
Kau dalam ingatan disepanjang hayatku
Demi tenguhnya cinta selama-lamanya”

Begitulah indanya sebuah ungkapan yang cukup mashyur di seantero dunia iaitu ungkapan C.I.N.T.A. Bila bercakap tentang cinta, tiada siapa pun didunia tidak ingin di cintai bak kata lagu dari Kumpulan Kapilla “Aku ingin dicintai seperti insan-insan yang lain, aku ingin disayangi tanpa hinaan dan sensara yang membebankan”. Memang betul kata orang cinta itu nur atau cahaya sanubari yang dikurniakan oleh Allah S.W.T bagi memenuhi tuntutan fitrah insan yang bernama manusia.

Bila terciptanya cinta, maka disitulah akan bermula erti sebuah kerinduan. Kerinduan yang menuntut supaya manusia bijak menilaikan sejauhmana kebaikkan dan keburukan sebuah kerinduan. Namun begitu, tahukah kita bahawa cinta itu tidak pernah meminta, tetapi ia diberikan dengan sepenuh kerelaan dari sekeping hati yang tulus suci murni, tanpa sebarang paksaan dari sesiapa.


Demi mengejar sebuah cinta, ada orang sanggup berkorban segala-galanya untuk memperolehi cinta yang dikatakan sejati oleh mereka. Begitulah suka-duka sebuah cinta. Pahit manis semuanya dirasa, cinta juga mampu menghiburkan dikala kita duka nestapa, hadirnya merawat luka dan mendamaikan dijiwa.

Cinta juga, boleh memadamkan api benci permusuhan dan menjalinkan kasih sayang. Itulah cinta yang perlu kita di idam-idamkan oleh setiap insan yang bernama manusia, sebuah cinta yang bebas tanpa nafsu yang mencemarkan.

Walau bagaimanapun, cinta kadang kalanya boleh mengundang mala petaka, jika kita tersilap langkah dalam menilai erti cinta tersebut. Ada orang yang sanggup menggadaikan maruah agama dan kehormatan diri, kerana ingin mengejar sebuah cinta yang dikatakan sejati oleh mereka. Dalam hal ini kita sebagai seorang manusia yang diberikan akal fikiran oleh Allah, perlulah bijak menilai erti sebuah cinta yang sebenarnya.

Putera Kelate tinggalkan anda semua dengan bait-bait lagu dari Kumpulan In-Team Ft Mestika “Kerana Cinta”

“Cinta yang sejati,hanya cintakan illahi,
Cinta ayah bonda tulus suci selamanya,
Cintakan saudara masa berada hanya sementara
Cinta semasa insane suburkan dengan tetaqwaan”

0 comments: