BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, June 16, 2008

Minyak oh Minyak

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ramai yang mula menggaru kepala yang tidak gatal. Minyak naik lagi, itulah persoalan yang makin pening bila di pikirkan, kadang-kadang ada juga perasaan marah dengan kenaikkan harga minyak kali ini, tapi apakan daya aku hanyalah seorang penjual jagung. Penjual jagung yang terpaksa merasai kenaikkan harga bahan mentah tersebut. Kali ni memang teruk sebab kenaikan sebanyak 40%. Satu kenaikkan tertinggi, yang pernah dicacatkan dalam kamus hidup rakyat Malaysia amnya.

Ketika PM umumkan harga minyak naik lagi, aku berada di gerai kecilku, sambil menyiapkan tempahan jagung yang diminta oleh pelanggan. Alangkah terkejut beruknya aku, bila mendegar pengumuman dari PM yang mengatakan minyak naik lagi iaitu kenaikkan sebanyak 40% bersamaan dengan 0.78 sen bagi 1 liter padu.

Ketika itu, perasaan marahku makin membuak-buak dengan berita tersebut, tidak terjangka oleh mindaku bahawa minyak akan naik lagi.Jika diambil kira kenyataan dari pihak kerajaan,aku menjangkakan bahawa minyak tidak akan naik, tetapi tekaan aku meleset, minyak naik lagi...
aduh pening kepala aku, bila minyak naik. Dengan kata lain, semua barang akan naik. Apa akan jadi dengan bisnes aku, jadi terpaksalah aku naikkan harga jagung. Tapi aku tidak berdaya untuk berbuat demikian. Hal ini kerana, prinsip aku ialah, aku ingin semua orang dapat merasa jagung yang aku jual itu, jadi aku telah mengambil keputusan untuk mengurangkan kuantiti dan berat jagung dan masih menggekalkan harga, bagi menggelakkan pelanggan aku tersalah tafsiran.

Nampaknya dengan kenaikkan harga minyak ini, rakyat yang kaya, akan makin kaya dan yang miskin akan jadi makin miskin.

Entlah apa nak jadi aku pun tak tahu..yang aku tahu, rakyat sekarang menjadi kezaliman pemerintah yang rakus, tanpa megambil kira kesusahan rakyat..

"Tepuk dada, tanya iman anda"

0 comments: